6 серпня – Всесвітній день боротьби за заборону ядерної зброї (День Хіросіми) ; 90 років від дня народження Віктора Івановича Трефілова (1930–2001), українського фізика, матеріалознавця ; 7 серпня – 150 років від дня народження Осипа Петровича Куриласа (1870–1951), українського живописця, графіка ; 110 років від дня народження Віри Лисенко [справж. – Лесик (1910–1975)], української письменниці (Канада) ; 100 років від дня народження Степана Пилиповича Бевзенка (1920–2005), українського мовознавця, педагога ; 8 серпня – День військ зв’язку ; 140 років від дня народження Володимира Петровича Левинського (1880–1953), українського вченого, філософа, публіциста, редактора, журналіста, громадсько-політичного діяча ; 9 серпня – Міжнародний день корінних народів світу ; День працівників ветеринарної медицини ; День будівельника ; 190 років від дня народження Пармена Петровича Забелло [справж. – Забіла (1830–1917)], українського скульптора ; 130 років від дня народження Михайла Євдокимовича Івченка (1890–1939), українського письменника, прозаїка, журналіста, літературознавця ; 90 років від дня народження Віктора Григоровича Бар’яхтара (1930), українського вченого-фізика ; 10 серпня – 130 років від дня народження Макара Олександровича Кушніра (1890–1951), українського журналіста, громадсько-політичного діяча ;

Інформаційна сторінка «На допомогу вчителю астрономії»

altІз матеріалів науково-методичного журналу для вчителів астрономії та фізики «Фізика та астрономія в рідній школі»  (№2, 2018  р.).

Пропонуємо ознайомитись із статтею студентки ІУ курсу фізико-математичного факультету НПУ ім. М. П. Драгоманова Анастасії Петрученко Цікаві факти про космонавтику / А. Петрученко // Фізика та астрономія в рід. шк. - 2018. - № 2. - С. 5-7.

Планета Земля вважається найкрасивішою в усій Галактиці. Подивитися на її простори з висоти судилося не багатьом. У статті представлені незвичайні і цікаві факти про космонавтів - людей, яким це вдалося, і космонавтику.

• «Подорожуючи» космосом, людині важко звикнути до сформованого режиму дня й ночі. Через те космонавти прокидаються за сигналом (мелодією), що її підбирають самі.
  • Умови життя космонавтів значно різняться із земними, незважаючи на розробки чималої кількості спеціальних пристосувань для полегшення життя людини на орбіті. У космосі майже всі космонавти відчувають дискомфорт. Це симптоми т. зв. космічної хвороби. Розвиваються вони на тлі втрати орієнтації частин тіла. Відсутність гравітації - основного орієнтира вестибулярного апарату спричиняє емоційний шок, і потрібен час, щоб до цього звикнути.
  • Нормально виспатись на орбіті вкрай складно. Сонце сходить і заходить кожні 90 хв. Шістнадцять світанків і заходів можуть спостерігати космонавти на добу. Через те лягають і прокидаються вони за будильником із заздалегідь установленою 24-годинною системою. Спати можна без подушки і матраца, головне - пристебнутися, щоб не полетіти уві сні. Заснути на орбіті складно через шум працюючої апаратури.
  • На станції обладнано приміщення для прийому їжі - «космічну кухню». Усі столові прилади прикріплені до столу, а їжа подається в брикетах і кубиках, хліб - у вигляді маленьких буханок на один укус. А якщо захочеться поласувати печивом, то воно упаковане в тонку плівку, яка тане в роті, щоб не залишалося крихт.
  • До шкідливих чинників належать такі. Космічна радіація, що спричиняє проблеми із зором. Біль у спині, що виникає внаслідок розтягування хребта в невагомості. Зріст у таких умовах може збільшитися на 5 см. Атрофія м»язів, у т. ч. і кишечнику, що призводить до посиленого метеоризму.

Матеріал підготувала: головний бібліограф О. М. ТУРКАЛО