Комунальний заклад Львівської обласної ради "Львівська обласна науково-педагогічна бібліотека"
центр інформаційного та комунікативного забезпечення потреб в освіті і самоосвіті, в профорієнтації, в духовному, емоційному, естетичному розвитку педагогічних працівників.
Інформаційна сторінка - педагогам-дошкільникам
Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Маріанни Корергіної «Дошкільник і книжка: щоб знайомство було вдалим» (Кочергіна Маріанна. Дошкільник і книжка: щоб знайомство було вдалим [Текст] / М. Кочергіна // Дошкільне виховання. – 2018. - № 2. – С. 6 – 11).
Перше знайомство з книжкою зазвичай відбувається ще до її приходу в дошкільний заклад. У дитсадку ж починається її цілеспрямоване літературне виховання. . За якими принципами обирати книжки для читання дошкільнятам? Як допомогти їм сприйняти й осмислити літературний твір? Які методи і прийоми використовувати? Відповіді на ці запитання знайдете у цій статті.
Методи та прийоми ознайомлення дітей з художніми творами
Читання-розглядання твору. Саме з цього починається ознайомлення малюка зі світом художньої літератури, цей метод залишається провідним і надалі. Його організаційна специфіка полягає в тому, що читати і розглядати книжку можна тільки з однією дитиною або з невеликою групою, бо лише в цьому випадку можливі тісний емоційний контакт і взаємодія дорослого й лити6ни під час читання.
Читання-слухання твору. Метод читання-слухання твору без попереднього розглядання ілюстрацій чергується з читанням-розгляданням. Цей метод епізодично застосовують у роботі з дітьми молодшого і середнього дошкільного віку і систематично - зі старшими дошкільнятами. Суть його полягає в тому, що діти слухають текст без попереднього ознайомлення з ілюстраціями.
Пояснювально-рецептивний метод. Цей метод застосовують зазвичай перед початком читання дитині твору. Прийоми: виразне читання дорослого; переповідання «своїми словами»; декламування дорослими напам’ять.
Ігровий метод. Цей метод застосовується на різних етапах ознайомлення дошкільнят з літературним твором: у підготовчій роботі, на початку заняття чи наприкінці, коли в дітей починає розсіюватись увага.
Бесіда. Метод бесіди широко застосовується в процесі ознайомлення дітей з літературним твором: готує малюків до його сприймання, допомагає усвідомити зміст, образні мовні засоби, активізує фантазію. Прийоми: репродуктивна; проблемна; евристична бесіда.
Аналіз художнього твору. Мета цього методу - розкрити зміст, ідею тексту, визначити художні засоби. Прийоми: аналіз сюжету; композиції; стилістичних засобів мови твору; образів персонажів; зіставлення літературних творів.
Коментування літературного твору поза текстовими матеріалами. Цей метод передбачає використання матеріалів, які розкривають обставини написання літературного твору або життя письменника, що допомагає краще осягнути мету.
Метод інтерпретації твору засобами інших видів мистецтва. Цей метод задіює різні види мистецтва, дає можливість виразити позицію читача, формує і розвиває здібності до образної конкретизації та образного узагальнення.
Метод літературної творчості. Одним із шляхів залучення дитини до читання є літературно-творча діяльність на основі прочитаного й за аналогією.
Вправи і завдання за змістом творів: виготовлення ігрового поля для режисерської гри за змістом казки; гра за змістом казки; літературний проект; гра-стратегія (мета-вправляти дітей у плануванні уявної діяльності, моделюванні ситуацій); створення мультфільму; створення інтелектуальної карти; створення мовленнєво-художнього колажу.
Сподіваємось, що ці поради допоможуть урізноманітнити форми роботи з книжкою і підвищити якість художньо-естетичного розвитку вихованців засобами художньої літератури.
Підготувала Оксана Северин.