6 серпня – Всесвітній день боротьби за заборону ядерної зброї (День Хіросіми) ; 90 років від дня народження Віктора Івановича Трефілова (1930–2001), українського фізика, матеріалознавця ; 7 серпня – 150 років від дня народження Осипа Петровича Куриласа (1870–1951), українського живописця, графіка ; 110 років від дня народження Віри Лисенко [справж. – Лесик (1910–1975)], української письменниці (Канада) ; 100 років від дня народження Степана Пилиповича Бевзенка (1920–2005), українського мовознавця, педагога ; 8 серпня – День військ зв’язку ; 140 років від дня народження Володимира Петровича Левинського (1880–1953), українського вченого, філософа, публіциста, редактора, журналіста, громадсько-політичного діяча ; 9 серпня – Міжнародний день корінних народів світу ; День працівників ветеринарної медицини ; День будівельника ; 190 років від дня народження Пармена Петровича Забелло [справж. – Забіла (1830–1917)], українського скульптора ; 130 років від дня народження Михайла Євдокимовича Івченка (1890–1939), українського письменника, прозаїка, журналіста, літературознавця ; 90 років від дня народження Віктора Григоровича Бар’яхтара (1930), українського вченого-фізика ; 10 серпня – 130 років від дня народження Макара Олександровича Кушніра (1890–1951), українського журналіста, громадсько-політичного діяча ;
Головна. Новини
Про бібліотеку
Історична довідка
Правила користування
Порядок обслуговування користувачів
Керівництво
Структурні підрозділи (відділи)
Діяльність бібліотеки
Плани роботи
Пункт доступу громадян
Календар подій
Контакти
Новини освіти
Освіта України у ЗМІ
Освіта Львівщини у ЗМІ
Ресурси
Каталоги і картотеки
Генеральний абетковий каталог
Читацький абетковий каталог
Систематичний каталог
Систематична педагогічна картотека
Періодичні видання
Імідж-каталог
Інтернет-ресурси
Словники
Пошукові системи, електронні бібліотеки
Освітянські бібліотеки Львівщини
Видавництва психолого-педагогічної літератури
Книга Вголос = Voicebook
Про наш проект
Аудіо-презентації книг
Аудіо-композиції на теми творів
Аудіо-композиції про видатних людей
Читаємо дітям
Послуги
Індексування за УДК
Бібліотечному фахівцю
Електронна доставка документів
Доступ до публічної інформації
Знайомтесь: нові книги
Діяльність
Інформаційна діяльність
Календар знаменних дат
Книжково-журнальні виставки
Віртуальні виставки
Видатні педагоги України
Сценарії
Календар подій
Журнал "Колосок"
Газета "Колосочок"
Бібліографічна діяльність
Рекомендаційні списки літератури
Бібліографічні покажчики
Бібліографічні огляди
Каталоги виставок
Реферування журналу "Педагогічна думка"
Медіаосвіта
Інформаційна сторінка
Методична діяльність
Методичні рекомендації
Підвищення кваліфікації та проф. самоосвіта
Культурно-мистецькі заходи
Проекти
Пізнаємо Львів: пам'ятки історії та культури
Пізнаємо Україну: пам'ятки історії та культури
Творчість наших користувачів
Спорт Галичини: історичний календар
Відкриті дані
Нормативна та правова база
Організаційні документи
Статут
Фінансова звітність
Реєстр відкритих даних
Бюджет
Кошторис
Штатний розпис
Державні закупівлі
Додаток до річного плану закупівель
Електронна доставка документів
Зворотній зв'язок

Комунальний заклад Львівської обласної ради "Львівська обласна науково-педагогічна бібліотека"

центр інформаційного та комунікативного забезпечення потреб в освіті і самоосвіті, в профорієнтації, в духовному, емоційному, естетичному розвитку педагогічних працівників.

 

Календар подій

Інформаційна сторінка - на допомогу вчителю фізики

alt

 

Із матеріалів науково-методичного журналу «Фізика в школах України» (№ 9-10, 2017 р.). 

Пропонуємо ознайомитись із статтею О. М. ІРХИ  «Використання джерел народної мудрості на заняттях фізики» [Текст] / О. М. Ірха // Фізика в школах України. – 2017. - № 9-10. – С. 36-38.

 

 

Використовуючи для навчання найновіші форми й методи роботи як невичерпне джерело різнобічної інформації залучають і фольклор: загадки, прислів’я, приказки, порівняння. Залучення елементів народознавства на заняттях фізики - це зразки народної мудрості про явища природи, пори року, технічний розвиток, транспорт, фізичні та астрономічні прилади тощо, а також загадки й приказки, пов’язані з іменами видатних фізиків, астрономів минулих століть і сучасності.

Досвід переконує, що все це - доволі ефективний засіб розвитку розумових здібностей учнів, їхньої уяви, спостережливості й допитливості, формування поетичного погляду на дійсність, позитивних емоцій.

В основі загадки лежить метафоричне запитання, і для правильної відповіді потрібно вміти спів ставити природні явища на основі їх спорідненості чи подібності. загадки, прислів’я, приказки, порівняння можуть бути використані під час зосередження уваги учнів на якомусь фізичному понятті або законі, постановці проблем із близькою чи далекою перспективою, вивчення нового матеріалу, узагальнення тощо.

Автор статті наводить конкретні приклади використання зразків народної мудрості на уроках, зокрема при поясненні теми «Сила тертя».

Учням пропонують самим визначити тему заняття, яка криється в характерних ознаках єдиного фізичного процесу, властивого всім наведеним загадкам.

  • 1.Їдуть полозки, позадирали носа  (Сани).
  • 2.Дві дощечки, дві сестрички, несуть мене із гори   (Лижі).
  • 3.Лиш на лід ти нас постав, понесемо через став   (Ковзани).
  • 4.Біжить по воді свинка, вирізана спинка   (Човен).

Учні досить легко визначають, що характерною ознакою ковзання є: 1) дерево (металу) об сніг; 2) дерева об сніг; 3) сталі об лід; 4) дерева (металу) об воду.

Визначивши тему, вчитель переходить до мотиваційного етапу заняття, на якому повідомляє, що ще потрібно з’ясувати:

  • суха ложка рот дере;
  • Сухий шматок горло шкребе;
  • Не кінь везе, а дорога.

Пояснюють матеріал із відповідними дослідами. Зменшення сил зовнішнього тертя розпочинають уривком із вірша С. Руданського «Добре торгувалось»:

  Чи в Одесі, чи в Полтаві,                                           А в крамницях тих товару:

  Чи в самій столиці                                                      Срібло й злото сяє,

  Ходе чумак із мазницею                                            А чумакові все байдуже,

  Помежи крамниці.                                                       Він дьогтю шукає…

Разом з учнями вчитель робить висновок про те, що «степовий козак» шукав дьоготь для зменшення сили тертя. Ось чому в народі побутують думки: «Немазаний віз скрипить, а мазаний сам біжить», «Без мастила нема діла».

Ось так можна цікаво й неординарно викласти матеріал з фізики учням.

Статтю підготувала: головний бібліограф ТУРКАЛО О. М.

Нам цікаво : які книги Ви читаєте: