5 травня – 175 років від дня народження Генрика Сенкевича [повне ім’я – Генрик Адам Александр Піус Сенкевич (1846–1916)], польського письменника білорусько-татарського походження, лауреата Нобелівської премії в галузі літератури (1905); 100 років від дня народження Артура Леонарда Шавлова (1921–1999), американського фізика, лауреата Нобелівської премії в галузі фізики (1981); 90 років від дня народження Миколи Кіндратовича Кондратюка (1931–2006), українського співака, педагога, музично-громадського діяча; 6 травня – День великомученика Георгія Побідоносця (Юрія Змієборця, Георгія Переможця); День піхоти; 150 років від дня народження Опанаса Івановича Завадського (1871 – після 1910), українського хормейстера, педагога; 100 років від дня народження Олександри Федорівни Селюченко (1921–1987), української майстрині художньої кераміки; 80 років від дня народження Володимира Павловича Небоженка (1941), українського скульптора; 7 травня – 180 років від дня народження Бориса Станіславовича Познанського (1841–1906), українського письменника, етнографа, громадського діяча; 160 років від дня народження Рабіндраната Тагора [Робіндронатх Тхакур (1861–1941)], індійського та бенгальського поета, прозаїка, драматурга, громадського діяча, лауреата Нобелівської премії в галузі літератури (1913) ; 80 років від дня народження Олексія Васильовича Кожекова (1941), українського живописця, монументаліста, графіка; 8 травня – 8–9 Дні пам’яті та примирення, присвячені пам’яті жертв Другої світової війни; День пам’яті та примирення; Всесвітній день Червоного Хреста і Червоного Півмісяця’ Всесвітній день мігруючих птахів; 100 років від дня народження Миколи Федоровича Козловського (1921–1996), українського фотохудожника, педагога; 80 років від дня народження Олександра Вікторовича Бузилевича (1941–2018), українського кінооператора; 9 травня – День Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні (День Перемоги); День матері’;150 років від дня народження Володимира Михайловича Гнатюка (1871–1926), українського фольклориста, етнографа, мовознавця, літературознавця, мистецтвознавця, громадсько-культурного діяча; 110 років від дня народження Мирослава Никифоровича Григоріїва (1911– 2000), українського художника-графіка, журналіста (США); 10 травня – 100 років від дня народження Юрія Павловича Жбакова (1921–1999), українського актора театру та кіно; 100 років від дня народження Михайла Ілліча Кривенка (1921–2008), українського живописця; 11 травня – 130 років від дня народження Льва Миколайовича Делоне (1891–1969), українського ботаніка, цитолога, генетика, селекціонера; 12 травня – 90 років від дня народження Юрія Олексійовича Луціва (1931), українського диригента, педагога; 13 травня – 100 років від дня народження Йосипа Йосиповича Корби (1921–1988), українського актора, режисера, громадського діяча; 14 травня – 150 років від дня народження Василя Семеновича Стефаника (1871–1936), українського письменника, громадсько-політичного діяча; 15 травня – Міжнародний день сім’ї; День Європи; День науки; 130 років від дня народження Михайла Опанасовича Булгакова (1891–1940), російського письменника, драматурга, лікаря, народженого в Україні; 130 років від дня народження Костянтина Симоновича Гамсахурдіа (1891–1975), грузинського письменника, філолога, історика, літературознавця, одного з найвизначніших грузинських прозаїків XX ст.; 120 років від дня народження Мойсея Юхимовича Мижирицького [Мойше Хаїм-Берович (1901–1951)], єврейського літературознавця, критика; 110 років від дня народження Макса Рудольфа Фріша (1911–1991), швейцарського прозаїка, драматурга, публіциста;
Головна. Новини
Про бібліотеку
Історична довідка
Правила користування
Порядок обслуговування користувачів
Керівництво
Структурні підрозділи (відділи)
Діяльність бібліотеки
Плани роботи
Пункт доступу громадян
Календар подій
Контакти
Новини освіти
Освіта України у ЗМІ
Освіта Львівщини у ЗМІ
Ресурси
Каталоги і картотеки
Генеральний абетковий каталог
Читацький абетковий каталог
Систематичний каталог
Систематична педагогічна картотека
Періодичні видання
Імідж-каталог
Інтернет-ресурси
Словники
Пошукові системи, електронні бібліотеки
Освітянські бібліотеки Львівщини
Видавництва психолого-педагогічної літератури
Книга Вголос = Voicebook
Про наш проект
Аудіо-презентації книг
Аудіо-композиції на теми творів
Аудіо-композиції про видатних людей
Читаємо дітям
Послуги
Індексування за УДК
Бібліотечному фахівцю
Електронна доставка документів
Доступ до публічної інформації
Знайомтесь: нові книги
Діяльність
Інформаційна діяльність
Календар знаменних дат
Книжково-журнальні виставки
Віртуальні виставки
Видатні педагоги України
Сценарії
Календар подій
Журнал "Колосок"
Газета "Колосочок"
Бібліографічна діяльність
Рекомендаційні списки літератури
Бібліографічні покажчики
Бібліографічні огляди
Каталоги виставок
Реферування журналу "Педагогічна думка"
Медіаосвіта
Інформаційна сторінка
Методична діяльність
Методичні рекомендації
Підвищення кваліфікації та проф. самоосвіта
Культурно-мистецькі заходи
Проекти
Пізнаємо Львів: пам'ятки історії та культури
Пізнаємо Україну: пам'ятки історії та культури
Творчість наших користувачів
Спорт Галичини: історичний календар
Відкриті дані
Нормативна та правова база
Організаційні документи
Статут
Фінансова звітність
Реєстр відкритих даних
Бюджет
Кошторис
Штатний розпис
Державні закупівлі
Додаток до річного плану закупівель
Електронна доставка документів
Зворотній зв'язок

Комунальний заклад Львівської обласної ради "Львівська обласна науково-педагогічна бібліотека"

центр інформаційного та комунікативного забезпечення потреб в освіті і самоосвіті, в профорієнтації, в духовному, емоційному, естетичному розвитку педагогічних працівників.

 

Календар подій

Інформаційна сторінка - на допомогу вчителю фізики

alt

 

Із матеріалів науково-методичного журналу «Фізика в школах України» (№ 9-10, 2017 р.). 

Пропонуємо ознайомитись із статтею О. М. ІРХИ  «Використання джерел народної мудрості на заняттях фізики» [Текст] / О. М. Ірха // Фізика в школах України. – 2017. - № 9-10. – С. 36-38.

 

 

Використовуючи для навчання найновіші форми й методи роботи як невичерпне джерело різнобічної інформації залучають і фольклор: загадки, прислів’я, приказки, порівняння. Залучення елементів народознавства на заняттях фізики - це зразки народної мудрості про явища природи, пори року, технічний розвиток, транспорт, фізичні та астрономічні прилади тощо, а також загадки й приказки, пов’язані з іменами видатних фізиків, астрономів минулих століть і сучасності.

Досвід переконує, що все це - доволі ефективний засіб розвитку розумових здібностей учнів, їхньої уяви, спостережливості й допитливості, формування поетичного погляду на дійсність, позитивних емоцій.

В основі загадки лежить метафоричне запитання, і для правильної відповіді потрібно вміти спів ставити природні явища на основі їх спорідненості чи подібності. загадки, прислів’я, приказки, порівняння можуть бути використані під час зосередження уваги учнів на якомусь фізичному понятті або законі, постановці проблем із близькою чи далекою перспективою, вивчення нового матеріалу, узагальнення тощо.

Автор статті наводить конкретні приклади використання зразків народної мудрості на уроках, зокрема при поясненні теми «Сила тертя».

Учням пропонують самим визначити тему заняття, яка криється в характерних ознаках єдиного фізичного процесу, властивого всім наведеним загадкам.

  • 1.Їдуть полозки, позадирали носа  (Сани).
  • 2.Дві дощечки, дві сестрички, несуть мене із гори   (Лижі).
  • 3.Лиш на лід ти нас постав, понесемо через став   (Ковзани).
  • 4.Біжить по воді свинка, вирізана спинка   (Човен).

Учні досить легко визначають, що характерною ознакою ковзання є: 1) дерево (металу) об сніг; 2) дерева об сніг; 3) сталі об лід; 4) дерева (металу) об воду.

Визначивши тему, вчитель переходить до мотиваційного етапу заняття, на якому повідомляє, що ще потрібно з’ясувати:

  • суха ложка рот дере;
  • Сухий шматок горло шкребе;
  • Не кінь везе, а дорога.

Пояснюють матеріал із відповідними дослідами. Зменшення сил зовнішнього тертя розпочинають уривком із вірша С. Руданського «Добре торгувалось»:

  Чи в Одесі, чи в Полтаві,                                           А в крамницях тих товару:

  Чи в самій столиці                                                      Срібло й злото сяє,

  Ходе чумак із мазницею                                            А чумакові все байдуже,

  Помежи крамниці.                                                       Він дьогтю шукає…

Разом з учнями вчитель робить висновок про те, що «степовий козак» шукав дьоготь для зменшення сили тертя. Ось чому в народі побутують думки: «Немазаний віз скрипить, а мазаний сам біжить», «Без мастила нема діла».

Ось так можна цікаво й неординарно викласти матеріал з фізики учням.

Статтю підготувала: головний бібліограф ТУРКАЛО О. М.

Нам цікаво : які книги Ви читаєте: